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Home » Publicações » Música: uma Necessidade Básica!





Há alguns anos atrás a música não era considerada como um "gênero de primeira necessidade" para a formação humana. Uma família apenas estimulava o aprendizado musical quando percebia, aparentemente, algum talento especial em seus filhos.

Hoje a situação é bastante diversa: comprovou-se que qualquer criança, jovem ou adulto pode beneficiar-se da prática musical, mesmo na ausência de experiência ou afinidade anterior. Comprovou-se também que a música é necessária na formação humana e que o aprendizado musical influi decisivamente sobre a atividade profissional da pessoa, independentemente de sua área de atuação. No caso específico das crianças, a música constitui-se num excelente mecanismo para a formação da personalidade de forma harmônica e equilibrada.

Cada vez mais exige-se do jovem e do adulto uma compreensão profunda da realidade e uma flexibilidade que permita tomar decisões rápidas e seguras. A educação atual já enfatiza suficientemente o desenvolvimento das faculdades visuais, fato que pode ser atestado pela grande predominância de meios como a televisão, o vídeo e o computador. Mas por trás da imagem há sempre o som, o ritmo, a entonação que, embora "não visíveis", estão dotando de sentido as próprias imagens. Sabemos que, ao retirarmos a trilha sonora de um filme (ou a entonação de voz de uma pessoa), ficamos apenas com o gesto exterior e perdemos, portanto, a possibilidade de captar o significado e o conteúdo do todo.

Há uma série de qualidades e habilidades que são estimuladas com a prática do canto e do instrumento musical. A música desenvolve a concentração e o raciocínio, estimula a fluência e a desenvoltura e trabalha profundamente sobre a coordenação motora, promovendo um maior controle sobre os movimentos corporais. Freqüentemente nota-se um maior aproveitamento em disciplinas como a matemática depois de iniciados os estudos musicais. Os especialistas falam hoje de uma "inteligência musical", a que melhor permite tanto o equilíbrio intrapessoal (da pessoa consigo mesma, o controle sobre as emoções e os sentimentos) quanto o interpessoal (capacidade de se relacionar com as outras pessoas e compreendê-las). Através da música a pessoa aprende a se expressar, a ter idéias claras, é estimulada a resolver problemas com rapidez e exercita a memória e a atenção. Por outro lado, a prática da música de câmara (o fazer música em grupo) constitui-se numa das atividades mais aptas a desenvolver a sociabilização.

Além destes aspectos, o lazer cultural que a atividade musical proporciona permite à pessoa superar as tensões quotidianas, o que tem feito com que especialistas da área médica estejam prescrevendo a prática da música como combate ao stress.

Para que esses objetivos possam ser alcançados da melhor forma possível, é importante a presença de especialistas, professores atualizados e experientes, que possam trabalhar em conjunto para maximizar o desenvolvimento da percepção auditiva de seus alunos e contribuir, assim, com a revelação de talentos para as próximas gerações.




Long ago, Music was considered a privilege of the "upper class". A family only encouraged music education, when it became evident that one of their children had a very special talent.

Today, the situation is completely different: we are very aware that every child, youth, or adult could benefit from musical practice, even with no previous experience. We also know for a fact that Music is essential for the development of the human being and its practice influences greatly all spheres of human action, even the professional sphere. Specifically for children, Music consists of an excellent mechanism to enhance the growth of the personality in a harmonic and balanced way.

As we approach the new millenium, there are ever growing demands on both the young and the adult. They must show a deep understanding of reality and a flexibility that allows them to make quick and safe decisions. Current education gives great emphasis to the development of the visual skills. We can observe by noting the great predominance of visual means of communication such as television, the VCR, and the computer. However behind the image, there is always the sound, the rhythm, and the intonation that, although "invisible", gives meaning to the image itself. We know that if we remove the sound track from a movie (or the voice intonation of a person), we keep only the exterior gesture, and lose, therefore, the possibility of understanding the meaning and the context of the whole.

There are many qualities and skills, which are stimulated through the practice of singing and through musical instrument training.

In the realm of individual development Music unfolds our concentration and reasoning skills; it also improves the fluency we have in a language. Our motor abilities are affected, allowing for more control of the body movements. Frequently we can notice an improved performance in disciplines such as Mathematics after the children have started their musical studies. Nowadays, experts tell us of a "Musical Intelligence" which is the one that allows not only the intrapersonal (you by yourself controlling your emotions and feelings) but also the interpersonal balance (the capacity of understanding and establishing relationships with other people). With Music you learn to express yourself, to have clear ideas, to be stimulated to solve problems quickly, and to exercise your memory and attention. Furthermore singing songs allows for a quick improvement of language enunciation and a significant increase in the vocabulary, which no doubt, enhances the knowledge of the language.

In the social skills sphere, practicing chamber music (music group practice) for instance, helps us build up our skills in group activities.

In order to reach these objectives, it is important to be able to rely on experts; we have to count on experienced and updated teachers, with special background in Music and in Education. Good knowledge of vocal techniques and children's choir direction is vital in good teachers. Fluency in reading and writing musical scores as well, and consequently, a good knowledge of the most important methods for children's musicalization, such as Kodaly, Orff, Willems, Suzuki, Dalcroze and others. To help meet these needs, we have been researching and creating special support materials that are adequate to music lessons for children from the age of two. Every year the Mozart Musical Conservatory organizes a National Music Seminar in Music Education for Children with experts from the main schools of music education, to aide in the preparation of conscious teachers.


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